tisdag 19 mars 2013

Iiiihhhhhh... den visste var den tog (eller spruta)


14/11 2005 

Dag två hos leverantör nummer två. Ägaren till detta är även inblandad i den första fabriken och en av de rikaste i Egypten. Jag visste inte om jag var hos en matthandlare eller hos presidenten. Jag har aldrig varit i ett hus som haft så här lyxigt utseende. Man måste få se bilderna för att förstå på riktigt. (Vilka jag inte riktigt så här långt efter vet var de är, tyvärr. Men tro mig sultanen av Bahrain hade varit avundsjuk!) Tre våningar och en ljuskrona som sträckte sig ända ner! Vilken pjäs det var! Ändå var den liten jämfört med den de tydligen hade på sitt andra kontor!! Som om inte denna räckte. Jag överdriver inte om den hade 10 000 prismor (per våningJ). De hyr in ett företag för att rengöra den emellanåt. Överallt fanns det gamla möbler (kanske i nytt utförande, vem vet?), och statyer av gamla präster kungar och vakter från det antika Egypten. (Hu för att vara kvar här på natten när de börjar röra på sig)

Jag skulle troligen kunna fortsätta om detta i evighet men måste fortsätta till fabriken. 

Fabriken var tydligen helt oöverblickbar! Skryt ligger verkligen för demJ Men vi fick åka golfbil, modell limousin runt på området! Det finns inte en enda gång som man inte är omgiven av 20-30 människor. Möjligen på toaletten. Toaletten på detta ställe var tydligen extrautrustad. Det märkte man först efter att man var färdig och började leta på den extra lilla manöverpanel som satt vid sidan av toaletten. Där fanns lite mer knappar än vad en normal kille från Sverige tycker är nödvändigt. Spola…spola…spoooola, ska man inte hitta en knapp som kan likna att man spola? Vad katten, man kan väl testa en random knapp för skojs skull! Snacka om att man blev generat chockad. Att en liten toalettjäkel skulle få en till att rodna! Inte hade jag väntat mig en liten rackans jetsråle rakt upp i de bakre regionerna! Aktade mig väldigt noga så jag inte rörde fler reglage eller kranar. Jisses, höll ju på att skita ner mig igen! En stråle rakt upp med kraft så man undrar om de ville rensa tarmarna på samma gång. (Dock fanns det både massagestrålar, intimstrålar, manliga, kvinnliga strålar såg jag senare på kvällen eftersom min egen toalett på hotellrummet visade sig ha samma utrustningJ) På tillrådan tvättar jag händerna både innan och efter toalettbesöket. Undrar just vad man har på händerna eftersom de inte vill att man ska närma sig de intima delarna utan kliniskt rengöring? 

I vilket fall överlever jag detta och all mat vi blir bjuda på. Äter grönsaker. Känns lyxigt eftersom man inte bör göra det i vissa länder. Hoppas jag håller mig frisk. Gurkan smakar helt otroligt mycket mer här än hemma. Tror jag ska fråga min lokala handlare efter Egyptisk gurka hädanefter. 

Vi försöker lägga om förpackningen även hos denna leveratör, får se hur det ser ut när det kommer fram. 

Ännu en timme i bilen hem efter en lång dag. Tar en liten alkoholfri drink (!) tillsammans med två andra kollegor. Sedan går jag upp och tvättar av mig lite, det är dags för ännu ett bröllop ikväll. Tänkte ta plats i glassbaren för bra sikt. Sicken antiklimax. Antingen var bruden väldigt nervös eller var äktenskapet ganska mycket arrangerat. Hon såg ut som om hon ville sjunka genom golvet. Musikerna och dansarna försökte så gott det kunde för att få igång henne att dans, men icke. Magdansarna gick på lite extra… inte en min som påminde om att detta var en trevlig tillställning. Brudgummen såg ut som en speedad gummiboll, han hoppade så gott han kunde framför bruden till även han gav upp. Men innan dess kändes det som om det var lite vadslagning på gång om han skulle lyckas studsa så mycket att byxorna trilla ner. Nja, det gjorde han ju inte! 

Bandet gick upp för trappan efter bara 10 minuter och slutade ganska snart efter det. De gick in i sitt rum igen. Kvar stod blomsterflickorna med korgarna fulla med kronblad som skulle ha kastats på brudparet, samt flickan som fortfarande höll i brudbuketten! Lite förvånad titta hon sig omkring, men sedan beslutade hon sig för att det var en fin bukett och gick i motsatt riktning med den! Ja, ja alla bröllop startar väl inte på topp i dessa länder. De måste tydligen lära känna varandra. Intressant att se skillnaderna i alla fall.  

Ska nog se om där är något på comedy channel innan jag somnar.  

Två dagar kvar. I morgon ska vi försöka hitta bra wellpapp. Lätt när killen vi ska prata med inte ens vet benämningarna på wellpappstandarden som finns.  

På onsdag ska jag försöka ta mig ut till Pyramiderna! 

15/11 2005 

I dag har vi lyckats fixa en ganska bra leverantör av Wellpapp. Provpackat lite. Ser bra ut. Inte mycket att orda om. I kväll är det naturligtvis bröllop igen, mycket trevligare än sist. Riktigt glada i hågen bjöd de upp till dans. De höll på så länge att till sist tröttnade magdanserskorna (faktiskt var det samma som i går och dagen innan dess och antagligen dagen innan dess!) och började gå upp för trappan. Det hjälpte inte. De stannade kvar och dansade. Magdanserskorna fick gå tillbaka och fortsätta. Kul dessa bröllop, händer alltid något nytt.

I morgon ska jag upp tidigt och checka ut. Sedan blir det kultur!!!!!

2 kommentarer:

  1. Vilka äventyr du är på!! Man behöver ju inte ut och resa sj, kan ju bara läsa vad du har för dig så vet man! Verkar vara en väldigt händelserik resa iaf, tom toaletterna ger överraskningar!! //Mia

    SvaraRadera
  2. Tack Mia:)

    Det roliga är att det inte tar slut! Det kommer mer från denna resan (och andra)!

    SvaraRadera