onsdag 20 mars 2013

Berätta aldrig detta för min morsa...

Det finns vissa saker jag älskar att hata. Göra saker för första gången är en av dem. Jag är ingen äventyrare direkt. Jag gillar som sagt inte att inte ha full koll på vad jag ska göra. Denna dag var en sådan dag! 

Hela dagen i dag har jag varit ute vid pyramiderna. Ja, jag var ju på muséet också. Said körde mig runt, han är en av chaufförerna här i Egypten. Han håller på att lära sig Engelska, jag tycker att det går bra efter tre månader. 

Said betalade för oss och vi gick in. Jag såg alla tre pyramiderna. Först såg jag Den store Ankh, den var häftig. Said berättade så gott han kunde om det han visste. Jag var även inne och tittade på solbåten. Tänk att de tagit fram en båt gömd i sand under så lång tid. Vasaskeppet är snyggt men inte så välbevarat. Sedan begav vi oss ut till Sfinxen. 

Där började äventyret! 

Först sa Said till mig att han inte kunde köra mig ända fram utan att jag fick gå en bit. Helt OK tänkte jag. Han släppte av mig och jag gick... ca 10 m. Då kom första frågan efter min biljett!!?? Ja vad katten, den har ju Said. Efter lite dividerande om att min chaufför har biljetten, bara en sån sak, kommer jag i alla fall vidare. Närmare Sfinxen kommer nästa kille, biljetten! Snacka på igen, och verka helt ointresserad. Lyckades tydligen inte så bra, denna kille vägrar lämna mig utan utser sig som min beskyddare. Nåväl det kan väl vara bra att slippa fler frågor tänker jag… jisses vad dum man är!  

Ok han påstår att han ska visa mig lite mer än någon annan gör, låter bra! Han börjar prata och där är en hel del människor runt omkring mig. På hela stället kryllar det ju av folk så jag tänker att det kan ju inte vara något lustigt att gå lite här och lite där. Sedan tar vi oss längre och längre ut. Visst verkar det som om han visar mig lite som inte ligger på den vanliga rundan. Han tar mig runt längre och längre ifrån alla andra människor. Vi är inne på ett område han påstår att ingen egentligen får gå… Nog är vi nu helt ensamma! Men… 

Avtrycken från NIKE, REEBOOK och ADIDAS i marken avslöjar honom. I alla fall, kul att det inte är på den vanliga rundan. Jag får se en massa gravar som tillhört ingenjörer och hjälpredor, präster och annat högt folk som såg till att pyramiderna blev byggda. Längst ifrån all kommunikation med omvärlden tar han ner mig i en dal. Nu jäklar tänker jag. Här är ett par fruar till någon av någon begravd. Nu lyssnar jag inte så uppmärksamt längre utan försöker se till att jag har åtminstone ett par vägar ut härifrån. Lyckas inte hitta någon, ja ja, kul att komma till Egypten, får nog vara kvar ett tag! 

Framför mig har vi en utgrävningsplats. In i en gång och in i en krypta tar han mig. (Alltså jag vet, jag vet, kalla mig idiot om ni vill) Där nere vill han att jag ska gå, hur då? Där är ju ingen trappa. Hoppa ner kanske? Nej, men det är spännande ingen annan får ju gå här. Visst NIKE, REE... 

Ok, för att sammanfatta lite innan vi går vidare. Jag befinner mig alltså likt killen i The mummy, långt ifrån alla civiliserade, kanske t o m vanliga, svenskar, tillsammans med en kille som halvt övertygande säger till mig att jag kan lita på honom för att han är renad av Allah! Känner ni igen killen med lustig mössa i filmen. I verkligheten är denna utbytt mot en keps med reklam på! Det enda jag ser just nu förutom alla välhuggna stenar är öken och ett antal beduiner. Att de är ett par hundra meter bort och ligger och latar sig utanför sitt tält är inte tillräckligt, jag ser att de har en hel del vapen där också.
 
Fortsättning följer...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar