tisdag 25 juni 2013

INTE idag!!

En verkligen svensk sak är ju att prata om vädret!

Man har liksom inte riktigt något annat riktigt samtalsämne än att prata om vädret. Alla andra samtalsämnen är bara ämnen man tar till när vädret är avklarat.

Denna sommar t ex har man avklarat att det faktiskt har varit ganska bra, det har ju bara regnat ett par gånger. När det väl regnat har det inte kommit så mycket.

"Det är väl skönt att det är varmt och skönt"?

"Ja, men tänk på bönderna"!

Alltid ska man tänka på dessa bönder!

De tänker aldrig på mig när jag ska ha sommarfest ute (nåväl i tält men ändå) och himlen öppnar sig.

De kan helt enkelt luta sig lugnt tillbaka och tänka, vad skönt, nu tickar pengarna in.

Det är ju inte det att jag inte unnar dem att grödorna växer och att de inte behöver köra runt med sina Pariserjul till bevattningsstationer. Men det måste väl finnas någon rättvisa. Vi behöver våra bönder, men det är lätt att glömma när man ligger bakom deras traktorer på en tvåfilig väg, eller när man kör, en vacker dag, rakt in i en odör som är omänsklig och man för sent upptäcker att de lagt ut gödsel. Det går ju aldrig att ändra reglagen i bilen så att inte luften utanför kommer in.

Då, vi de tillfällena, är det lätt att tycka att det åtminstone är skönt att det är sol ute och att det är härligt varmt. Regn är det sista man vill ha.

Jag ska egentligen inte säga mer om bönderna, för jag tycker verkligen att de är beundransvärda, men är det inte så att när det väl börjar regna så klagar de också. De ska alltid ta in någon hö eller något just då!

Men som sagt, vem har inte suttit hos frisören, åkt taxi, stått i kön, eller någon annanstans där man "tvingas" prata med folk som man inte normalt pratar med eller kanske inte känner överhuvudtaget.

"Vilket väder vi fått", är en supersäker inledning på en diskussion med vem som helst faktiskt.

MEN jag tror att min kollega har missuppfattat detta lite.

Som vi väl ändå får erkänna så har ju denna sommar hittills varit fantastisk. Solen har värmt och molnen har kommit och gått, men inte mycket regn har kommit.

Så när regent faktiskt strilade ner utanför fönstren på jobbet häromdagen och han ställer sig och tittar ut och med hög röst säger "Va, FAAN! Det regnar ju alltid, kan det aldrig vara lite fint väder"??!

Då tycker jag faktiskt att han har lite selektivt minne, det var ju faktiskt torrt ute så att dropparna som kom ner aldrig ens nådde marken utan torkade ut redan innan de slog i marken.

Tänk så mycket vi svenskar anstränger oss för att få prata om vårt dåliga väder och hur fint det var när man var liten!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar