söndag 30 juni 2013

Ingen aning hur det funkar

För en massa år sedan gifte jag in mig i en släkt som delvis härstammar från Torsö som ligger på Listerlandet.

Det är ett väldigt mysigt litet ställe med väldigt få bofasta. 

Men eftersom det inte är så många bofasta här så är det ju svårt att få någon vanlig verksamhet att gå runt. Lite fiske o entreprenad är väl sådant som man med "olika medel" kan få att gå runt. 

Men på denna lilla halvö ligger en affär som säljer cyklar. Jag har sett den i alla år som jag har varit med, ca 20 nu!

Denna verksamhet är jag så avundsjuk på. 

Jag har, och jag har kontrollerar med min fru, ALDRIG, sett en enda kund i denna affär. Jag jobbar ju själv i en kedja som ser som sin största uppgift här i livet att vara för de många människorna. 

Hur tänker denna affärsinnehavare? Är han för de många, men de många har inte förstått det? Eller är han för de många men de många bor någon annanstans?

I vilket fall så måste jag jag säga att han måste kunna lära oss ett och annat. Som sagt, inte en kund på säkert 20 år ( troligen har jag missat någon) och ändå står där ständigt helt nya cyklar i hela affären, redo att säljas.  Jag förstår inte hur han lyckas.

Antingen har han helt sjuka marginaler på sina cyklar, så den han sålde sist, 1993, fortfarande ger honom mat på bordet. ELLER så e han så jäkla rik att han inte behöver ha några kunder. 

I vilket fall...skulle jag vilja byta med honom:) Tänk er själva, inte ett kundklagomål... På 20 år! Det är det inte många som slår, samt att man inte direkt sliter ut sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar