torsdag 4 april 2013

E du så lång eller skojar du med oss??


1.99 and still going strong (Sista reprisen från Årets Kinaresa nu kommer nytt material igen!)

En sista liten betraktelse innan jag lämna Kina för denna gång. Och missuppfatta mig inte, jag gillar Kina som land. Det är ett häftigt land att åka omkring i med mycket kultur, historia och teknik!
Men som sagt en liten tanke jag haft är följande:

Som två meter människa (1.99 för att vara exakt) upplever man tre saker när man är ute och vandrar på gatorna i Shanghai.

Antingen är det; Sorry sir... can you take our picture?
En kamera eller telefon sträcks fram till mitt tydligen väldigt ärliga ansikte. Av någon anledning är det bättre att gå fram till en vit kille som syns från Peking än att fråga en landsman?! Bilden tas med en eller flera kineser som ler stort och visar peace tecknet med fingrarna!
Frågan följs i 99 fall av 100 av... You are tall!!, 2 meter? ahhh close, Where are you from?Ahhh Schwedan...IKEA! Are you here on vacation? Ahhhh business, Do you live here? Are you here often? You seem to know where you are going ! We are here on vacation. (och om man är här denna tid på året också) Have you been at the tea festival? Ahhhh you don't drink tea, you wanna come with us look at festival?
Only half hour!
Alltid dessa frågor i denna ordning. Ingen annan ordning, ingen andra frågor! De har pluggat in dem känns det som.

Alternativ två är huvuden som vänds var man än går, fnissande och pekande på den JÄTTE LÅNGA killen som går där! Värst är det när jag och min kompis Tommy som bor här är ute och går. Han är nästan (;)) lika lång som jag och blond.
Jisses, två jättar på samma ställe! Roligast är att närma sig lite så där som om det inte var meningen och gå bredvid jättenära en stund bara
för att liksom kolla om jag verkligen är så lång eller jag bara låtsas!
Roligt är också alla som ska ta kort på jätten/jättarna. Antingen öppet eller, som faktiskt är vanligare, lite dolt:)! En person står framför en med kameran i högsta hugg. Ser planlöst sig omkring men riktar kameran mot mig. När man tittar sig omkring ser man oftast en eller flera personer stående ett par meter bakom (!) mig/oss med ett stort leende och v-tecknet (förstås). De ser ju ännu mindre ut när de står ett par meter bakom mig! men det är väl poängen:)

Det tredje är det minst roliga alternativet och det är nästan förnedrande att ens säga. Det är väl kanske inte heller bara åt 2 meters människor de riktar sin uppmärksamhet heller. Men eftersom jag inte gömmer mig så bra kan jag säga att en vanlig promenad på Nanjing road (stor köpgata á la Drottninggatan i Stockholm) kommer frågorna i ordning som följer säkert 15 gånger... (högt och tydligt) Sir, massage... Sir massage... NO thanks! (Lite tystare) ... sir women massage... sir? ... women... massage!... NO THANKS!
(Ännu lite tystare och närmare) sir?!... sex massage!!... sex massage sir!!? Did you not hear me? NO!... (nu riktigt nära, obehagligt nära, gärna med en hand på armen)... Sir... (ser sig omkring) only sex?... När man nu stannar till och försöker se väldigt lång ut och säger BO CHE. Vilket jag fått för mig betyder nej tack på vänligt kinesiska. Då kommer frågan... Lolex, bag, DVD, what do you what!
De ger sig aldrig:)
Och vi lär oss att BO CHE antingen betyder "nej tack" på ett ytterst vänligt sätt på kinesiska eller. Nej tack, inget sådant men har du något annat liksom mer fejkaktigt går jag gärna med dig upp i en okänd lägenhet, gärna en bra bit från huvudgatan om det går, och tittar på det en stund!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar