tisdag 9 april 2013

Vilse i vad tusan som helst

Vad ni gör flytta aldrig på era soptunnor!

Det är det enda som gör att jag överhuvud taget hittar någonting någonstans alls! Eller ja, inte bara soptunnor, det är inte bra om något alls flyttas!

Och flytta på saker är ju en konstart för många. Det får inte stå kvar någonting för länge för då är det ju tråååååkigt. Det är fan inte tråkigt, det handlar om överlevnad!

Jag tar ett exempel.

När jag hade bott här i ett par år var jag ute och gick med barnvagnen och vår nyfödde son. Jag kommer gående på gatan som jag passerar efter att jag

gått förbi:

Det grå söndriga staketet, sväng höger!
Elskåpet med en bild av en kille med glasögon sprayad på, gå förbi
Lyktstolpen där ljuset alltid blinkar, sväng vänster
Lagningen i gatan, gå runt och sväng in på den vägen
Hundbajslådan, gå förbi
Nästa hundbajslåda, gå förbi
Nästa hundbajslåda, gå förbi
ICA kasse som ligger i diket med flagnad skrift, sväng ut på vägen

Och då är jag på vägen som jag nu går på.

En bilist kör fram och vevar ner rutan!

Han frågar efter ett ställe där de auktionerar ut bilar!

Har jag sett!! Det har jag!! Men hur förklarar men det?

Tror ni att han vill höra att han ska svänga vid den där glasflaskan som skiftar i grönt för att sedan gå rakt fram där buskarna skiftar i rött på sommaren (men som nu när det är höst inte är mer än gröna), ta av mot vänster där du såg den där igelkotten som var överkörd, in genom grindarna vid den blå brevlådan, sväng runt hörnet där killen sågat av trädet så det ser kapat ut, sedan titta höger och finna att stället ligger 100 meter framför dig

ELLER

En riktig professionell vägbeskrivning som vem som helst annars kunnat ge, du kör rakt fram till du kommer till väg X, sväng höger in på väg Y, rakt fram förbi tre...nej där är ju en liten gångväg också...fyra vägar, sen kommer du ut på (min favorit) huvudgatan här i byn, efter 163 meter svänger du höger och där ligger ditt ställe som du söker, telefonnumret dit är XXXXX och de som äger det har haft det i .... ahhh ni fattar. De kan ju allt! Men sån är inte jag!

Jag fick till och med sitta här och gå igenom i huvudet i flera minuter innan jag kom ihåg hur tusan man kom dit.

Jag har bott här i Tollarp i vårt hus i snart 12 år. När någon frågar mig om vi har någon, typ uteplats, i söderläge tittar jag så smart jag kan på dem och säger...alldeles säkert...är någon del av detta något i söderläge. Hur ska jag veta var SÖDERLÄGET är, jag har väl ingen kompass i huvudet. Så länge mitt hus ligger stilla så kommer SÖDERLÄGET att finnas någonstans runt om huset, jag vet bara inte var.  

Jag är glad om jag vet att jag lägger min mobil framför eller bakom plånboken i fickan. Vilken chock jag får ibland när jag stoppar handen i fickan och inte hittar mobilen där den SKA vara, för att finna att den låg på andra sidan:)

Det är den personen mitt jobb skickar över hela jordklotet för att utveckla nya produkter! Vågat:)!

Men jag kan säga att jag aldrig gått fel i ett land jag varit. Har jag bara gått där förut hittar jag troligen igen. Men det kan ju vara problem ibland.

Närmsta vägen är ju inte min melodi alltid, har jag hittat ett ställe på ett sätt kan jag ju inte gå ett annat bara för att någon annan säger att det säkert är bättre.

Nåja nu ska jag nog gå och äta...släpp datorn...res dig vänd dig mot väggen...gå rakt fram... sväng vänster vid trasig (bara lite) list, kylskåpet borde nu vara inom tre meter om du gjort rätt...

PS: Tror ni inte att grannen lagade sitt staket strax efter jag lärt mig vägen! Sedan lagade de lampan i lyktstolpen. Så nu har jag suttit och undrat hur jag skulle komma tillbaka till den där trevliga vägen jag gick på, nu fyller min grabb 8 i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar