söndag 21 april 2013

En solig dag ska man inte sitta inne!

Som rubriken anger så är det ju ganska soligt idag vilket är superhärligt. Det är längesedan man fick känna värmen i ansiktet och vinden som inte kyler på armarna!

Men så satt jag och tittade på mina mail i telefonen där det hade kommit ett mail från en site jag är med som släktforskare i.
Ja ni hörde rätt, jag släktforskar. Det låter mossigt och ålderdomligt...det gör det faktiskt. Men det är väldigt intressant och givande. Sen är jag ju inte så ung längre heller:) Dock yngre än min fru!! (en hel månad)

Det som är så kul med dessa mail som jag nu fick är att det automat matchar personer jag har i mitt släktträd med andra över hela världen.

Jag forskar på min äldre frus sida samtidigt som jag forskar på min egen sida. Det kan ju var kul för barnen om 10 , 12, 15, ahh säker 30 år att se tillbaka på sin/vår släkt och försöka lära sig lite mer om dem så som jag nu gjort.

Vi har hittar hur mycket intressanta personer som helst... på min frus sida! 

Min fru har sin moderssläkt i Norrland, närmare bestämt runt om Skellefteå (de där rackarna som tog guldet från mitt kära Luleå Hockey ni vet!). Där är hon släkt med en Bure släkt som det finns hur mycket som helst dokumenterat om. De är allt ifrån nybyggare, de första som vandrat in på en plats och startat en ny by. Det skulle inte förvåna mig om det är rakt in i de gamla folkkungaätterna som jag till slut hamnar. Häftigast av allt är väl att både Sara Lidman och Henning Sjöström finns med i rullorna
På hennes fars sida hittar vi massor med folk som utvandrat till "Amerikat" och blivit både kända och ökända på sina sätt. Vi har folk som tjänstegjort i amerikanska flottan och bytt namn. Där finns personer som lystrar till efternamnet Polansky, och där finns folk som numer jobbar som producenter i San Francisco. Långt tillbaka i tiden finns där hjältar som fritog fångar som satt på fästning och fiskare som gav sig ut på de vilda haven och i många fall aldrig kom tillbaka! Där finns till o med fol som själva satt på "fästning" (fängelse) för stöld av planka!! Känsligt det där. Ni vet när man fått till en bra sågning av en planke. jämnat till den och slipat bort alla ojämnheter. Då vill man ju inte att någon förbannad luspudel ska komma och bara ta den! Nej, in på fästning med honom! 

På min sida...

Min sida var bönder. Bönder... är ju inte så spännande. De kanske VAR spännande, men det ÄR inte spännande att läsa om dem. Händer inte så mycket kring dessa människor. De odlar... o skördar, de odlar... o de skördar. Det som är kul är att de är mina släktingar och de är gamla. I många fall många hundra år gamla. Hur såg de ut och vilka var de. Trots att de var bönder, så hade de ju sina egenheter.
Min sida var i bästa fall inom flottan i Sverige, men då får jag ta till ingifta personer som jag egentligen inte är släkt med, så det räknas inte riktigt.

På min sida har vi en som försökte bränna ner hela Karlskrona, och därmed anklagad för mordbrand.
På min sida har vi en hel familj som som ständigt och jämnt blev anklagade för lösdriveri och stöld.
På min sida har vi folk som flytt till Danmark så att inte rättvisan skulle hinna ifatt.
På min sida har vi folk som av en eller annan anledning inte velat dela samhällets värderingar. HURRA, de är dessa som är spännande att följa.

Eftersom det är en massa "vanliga" människor som finns på min sida så måste jag ju försöka se något positivt i att dessa "gangstrar" har uppenbarat sig. Sen kanske jag har hittat någon som var lite roligare än andra, men det hinner jag inte med nu:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar