måndag 29 april 2013

6 sekunder

Nyligen var jag och reste i jobbet och upplevde att jag var hemma fast jag var borta. Det kändes ganska roligt att se att lokaltrafiken är så väl utbyggd att man kan åka så långt trots att man bara betalar en lokalbiljett.
 
 
Det skulle kunna vara något för svenska stadsbussar/tåg/rälsbuss/tunnelbana eller vad det nu finns tillgängligt.
 
 
Nu kändes det ju inte i första fallet här som om jag skulle vilja åka så långt sittande i denna spårvagn
 
 
Men bara att den gick till Djurgården var ju helt fantastiskt i o m att jag var i Helsingfors! Det är inte illa! Jag har lite små funderingar på hur den tar sig dit. Är det över havet så får den nog ta en jäkla sats förstås. Jag har en gammal (f'låt ung) klasskompis, som jobbar på färjorna över till Finland från Stockholm, jag får kolla om hon har sett dem där? Alternativet är ju att den kommer in över Haparanda och då är det en otroligt lång resa man får på en lokalbiljett:)!
 
 
Nästa resa jag var på strax efter gick till Berlin. Och där var det väl ännu mer överraskande vart resan kunde gå om man tog lokaltrafiken. Det kändes lite som om de hade ett mål med den resan? Inte för att de hade riktigt fattat att Gekås inte ligger i Falkenberg. Det ligger ju i Ullared. Med det var kanske för jäkla otroligt att den skulle gå dit, så de satsade på Falkenberg. OCH turen gick var tionde minut, det måste vara en helsikes massa människor som jobbar i Berlin men bor i Falkenberg? Annars fattar jag inte:)

 
Till sist vill jag bara upprepa mitt lilla budskap till SJ. Titta noga på bilden nedan.
 
6 sekunder senare steg jag ombord på tåget och det åkte 10 sekunder efter det! Jag bara säger... 6 sekunder senare... inte 6 minuter, inte lövhalka, inte snö på spåret, inte det är sent från Danmark senare, utan 6 sekunder, just som det stod på tavlan.
 
OBS! ibland kan det t o m komma in flera sekunder TIDIGARE. Aldrig har jag varit med om att den slagit om till 0 och inget tåg varit inne. Just saying!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar