tisdag 23 april 2013

Hur bra är jag?

Hur värderar man en person?

Hur bra är jag och hur bra är du?

Är jag bättre än någon annan för att jag är lång och syns bättre för att jag har glasögon eller är nyklippt? Eller är du bättre för att du hörs mer?

Vem är så j**la bra att denna/denne är bäst?

Hur vet jag att jag får en ärlig chans att visa att jag är bra?

Hur vet jag att du får en ärlig chans att visa att du är bra? Bryr jag mig om det? Eller tar jag chansen att bara vara på rätt plats vid rätt tillfälle?

Många gånger tror jag att någon är bra utan att denna vet om det själv. De får inte chansen att visa vad de är bra på!

Jag ÄR bättre än dig på många saker!

Är det för kaxigt att säga så?

Jag ÄR bättre än dig! Hur får det mig att verka? Är jag för självsäker? Blir jag en skrytmåns för att jag tycker det? Är det bra?
Jag ÄR bättre än dig! Hur får det dig att reagera? Blir du arg? Är det bra?

Jag tror att DU är bättre än mig på massor av saker! Hur får det mig att känna? Blir jag arg?

Nej!

Får det mig att vilja bli bättre? Kanske! Det beror på. Jag kan ju också acceptera att du kan vissa saker bättre än mig. OM du accepterar att jag kan vissa saker bättre än dig! Definitivt kommer det att få mig vilja veta mer. Kanske blir jag avundsjuk?! Men sur kan jag inte bli.

Det som får mig att reagera är när någon tror sig vara bättre utan att ta reda på eller lita på vad du har för kunskap. Inte ens bry sig om ifall du är bra eller om jag är bra på något. Varför detta ointresse? Varför köra över och inte tycka att andras åsikter är värda något!

Vi bedöms olika över hela världen. I Kina sätter de barnen i skola från tidig ålder, när vi normalt låter våra ta de första stegen på dagis. Eller åtminstone från 3-4 år. De kan mer när de är 3-4 än jag gjorde när jag var 7-8! Är DET bra? Är dessa barn bättre än jag? På vissa saker, alldeles säkert. På annat, inte en chans! Jag når till exempel högre upp i köksskåpen än de gör:)! Betyder detta jagande på kunskap att de är bättre? Handlar det om konkurrens? Alldels säkert. Vem kan fixa 35 000 000 jobb varje år till dessa barn som växer upp. De får kämpa om de 10 000 000 jobb som kan skapas! Är det bra människor som får jobben? Kanske! Massor av bra människor får säkert inte jobb!

Är det detta vi strävar efter? I Sverige behöver det inte vara så?! Eller?

Vem är bäst?

Är det viktigt?

Jag ÄR bättre än dig...

Du ÄR bättre än mig...

Det är inte viktigt vem som skriker högst, är tyst, buffligast, trevligast, ser bäst ut, har barn har inga barn, din position eller vem som är längst.

Alla är vi bra på något, acceptera det eller... ...acceptera det bara!

Jag lovar Dig att jag accepterar att DU är bättre än mig, visa det bara! Ta chansen att visa det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar