söndag 7 april 2013

Fritt faaaall... iiiiiiiiiiiiiiiiii

Jag och en kollega besökte det som vid den tiden var världens högsta byggnad. Byggnaden heter 101 och ligger i Taipei, Taiwan. Denna byggnad är en halv kilometer!! hög. För att vara exakt 508 m.
Utsiktspunkten ligger något lägre än det och det ni ser nedanför till vänster är ett pluttigt 30 våningshus
 
Jag har vål inte tänkt mig själv som höjdrädd, hur kan man vara det med den här längden. Jag är inte rädd för att vara högt upp... jag är rädd för att ramla ner!
Nu var jag ju högt upp bakom en tjooooock glasruta, bakom ett räcke. Men inte i hela världen tänker jag luta mig fram för att se om jag kan se ner liiiiite bättre. Jag stannar här. Jag har en i den närmaste familjen som jag kunde relatera till just då. Hon käner att hon måste hoppa ner om hon står högt, löjligt tänkte jag när man plötsligt hörde...väldigt tyst i bakgrunden...hoppa...Va vem tusan sa det?...lika bra att hoppa!...Ok jag går tillbaka in!!
 
Nu var det ju inte det en två meterskille tänkte snacka om naturligtvis. En liten tanke jag har trots all är att jag ändå var högst upp i världen just då:) Ingen var längre än jag där, no surprise!
 
Nej det som var lite hissnande :) var när man skule ta sig dit upp och ner igen. Det gjorde man via en hiss som gick så in i he***te snabbt. (Tyvärr kanske ni som ser detta via smartphone inte kan se detta, men titta på en vanlig dator i så fall för detta är "fräckt"?
 
Dörrarna öppnas....
Swooooosch...
Man går in...
Hälsas välkommen av en trevlig hisskötare...
Dörrarna stängs...
Hcsooooows...
Sen börjar hissen tryckutjämna!!! sssssuuuuuuuuusssssssssssss
 
Vad tusan tänker man, är man utsatt för en komplott och de ska söva ner en och sälja oss till en kringvandrande varietéshow...
SEN BÖRJAR HISSEN ÅKA...
Kolla detta och kolla hastigheten'
 
 
(extern länk på you tube eftersom jag inte kunde ladda upp min egna film. Tyvärr går den här uppåt och inte neråt men ni får tänka er det där susandet och swwoooschandet!Den börjar nere och går upp till 89:e våningen!!)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar