fredag 19 april 2013

Säkert! Eller inte säkert men bra, eller?

Kan så många människor ha fel?

Jag säger inte att de har fel men jag tycker definitivt att deras sanning i vissa fall är lite skojig och annorlunda!

I detta fall är det människor från Kina. Jag tror nog att vi är många som tycker att det inte är helt vanligt man t ex ska bygga ett av världens högsta hus på otroligt kort tid.

Man skulle också kunna säga att jag är trångsynt och inte öppen för nya idéer som t ex blunda lite för säkerhet och tid för eftertänksamhet! Visst! men jag står för att jag är det det då.

Skrock, otur i tanken eller är det rent av så att det kanske ligger något i det som händer där borta?

Jag hörde av en kollega i Kina när jag var där en gång att om ett barn tappar en tand, så väntar inte tandfén. Det är kanske något som vi kapitalister väntar inom 12 timmar. Nej de försäkrar sig istället om raka tänder i framtiden. Detta gör de genom att om tanden kommer från ovankäken så planterar (!) man den i marken så att den ska växa upp rakt! Kommer den i från underkäken så kastar man den rakt upp i luften för att den ska falla ner rakt och därmed också växa rakt upp. Varför inte tvärtom?

Jag vet inte vad ni säger, det känns inte fel men det känns inte rätt heller. Tandställning kan i många fall fungera bättre.

Åter till huset som ska byggas fort o högt!

I en stad bestämde de sig för att de skulle slå rekord i att bygga ett högt hus snabbt som tusan. De byggde 30 våningar på 360 timmar!! Inte fel, men säkert? Nja, jag hade ju gärna låtit det ta lite längre tid och varit säkert. Om man sedan vet hur arbetarna har det som ska bygga är det ju ännu värre. kolla här på en bild jag tog för ett tag sedan!

Alltså allt är gjort i Bambu. Säger inte att del är fel, säger bara att jag hade aldrig gått 30 våningar upp på bambu!

En annan sak är ju att på många hotell har man en lite märklig utrustning i rummen.
Normalt känner vi det som en säkerhet om vi kan hitta lite fakta om staden vi är i samt lite broschyrer om vad som händer i kulturlivet.En översikt om närmsta nödutgångar, kanske en bibel?!

Säkerhet på hotellrum i obygden när man är i Kina kan bestå av att man bredvid sängen hittar en korg med vacuumpackade handdukar, extra underkläder modell unisex, strumpor, kondomer samt lite andra spännande grejor o tillbehör! Annorlunda säkerhet, men dock säkerhet i och för sig!

På skrivbordet hittar man inte info om vad man hittar i kulturlivet. Om man inte med kulturliv menar 16 olika sorters massage med sexuella inslag i 14 av dem?! Man hittar ju SÄKERT något som passar om man är på humör:)

Men om vad som händer i staden hittar man inget och det känns ju... säkert!

En gång var jag och en kollega långt ut i Kinas skogar och sov på ett hotell där vi redan vid ankomsten kände vibbarna av att det inte stod rätt till. Hotellet var uppenbart helt nyöppnat. Alla skyltar var översatta med Google translate vilket ger en hel del glada skratt.
T ex är ju denna rätt kul:)



I övrigt kunde ingen engelska! Eftersom de väntade "affärsmän" hade de glada lättklädda redan börjat samlas utanför. Vi var ju inte ensamma "affärsmän" där, som tur var. Vi såg redan vi incheckning att kostymklädda ljushyade "gubbar", lite lätt överviktiga (snällt uttryckt) satte sig i taxi med diverse nattfjärilar!

Vi tittade på varandra och bestämde eftersom det var sent att inte gå ut och äta utan att gå och lägga oss direkt. Innan dess berättade han att han rest här innan och upplevt att de helt enkelt bara knackar på och erbjuder sina tjänster. Sedan sa han...tänk om de får tag på en nyckel! Kul... säkert... nu ska jag sova gott... tack!

Det roliga uppkom dagen efter då jag sa till min kollega att jag minsann hade tagit till det gamla TV tricket med att sätta en stol under dörrhandtaget för att ingen skulle komma in mitt i natten. Han svarade att han hade gjort det samma. Det hade sprungit folk utanför hans dörr hela natten.

Säkerhet, beror på hur man ser det. Att man kunde fått till det om man vill är ju säkert i alla fall! Jag har aldrig åkt tillbaka dit!

Då är en annan säkerhets detalj som ibland finns på hotellen lite mer OK. Eller om man nu tänker på vad de ska användas till är det kanske inte så OK i och för sig.



Den är till för att vid brand kunna klara sig från rökskador. Men när man ändå i vissa fall låser nödutgångarna för att inge obehöriga ska komma in så kan det ju kvitta.

Så som sagt jag tycker i vissa fall att deras sanningar kan vara lite skojiga och annorlunda!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar