söndag 28 april 2013

För H****te hur kan du döma så?

Om ni vid något tillfälle har besökt Listerlandets stjärna Strandvallen har ni garanterat hört dem!

De gamle fiskargubbarna som står och ömsom berömmer men oftast högt och tydligt berättar för alla och envar vad som gick fel och hur spelarna på plan skulle gjort istället.

De är många ska jag säga, de som säger sig veta allt om fotboll. Det är också lustigt att de allihop har lyckats födas på Listerlandet...

Aldrig kunde jag väl tro när jag för första gången tvingades med på en Mjällby match att jag skulle komma att tycka om (de flesta) av dessa skräniga och skrytiga gubbar, för de är alltid gubbar. Fiskargubbar kan inte vara kvinnor, jö!

Jag gifte in mig i en släkt som lever och andas MAIF (Mjällby AIF). Eller att släkten andas är väl lite att ta i. De är nog mest svärfar som lever och andas MAIF. Om vi ska helt ärliga är det nog enbart svärfar... övriga är mer (djupa andetag, djupa så de tar syre från källaren) fotboll är ju så trååååkigt! Svågern undantagen, han har faktiskt lite intresse. Vet inte hur svärfar lyckades få två barn, en flicka (min fru) och en son, som egentligen i grunden inte riktigt bryr sig om fotboll alls. Måste varit jobbigt för honom!

I min frus fall är fotboll lika med att gå till tandläkaren och dra ut tänder utan bedövning och hon samtidigt får reda på att hon till slut läst klart alla böcker där någonsin funnits i världen. Alltså inte så där jätteintresserad.

Hon skulle kunna vara en sådan där som frågar efter vem den där Offside de talar om hela tiden är, är han bra? (nu gör hon inte det, så mycket har gått in:))

Men som sagt aldrig skulle jag väl tro att jag att jag skulle komma att älska MAIF lika mycket som IFK Göteborg. Hittills i mitt liv hade jag hållit på Öster för att gå över till IFK. Enda anledningen var Tomas Ravelli. Dit han gick gick jag i mina sympatier. När han gick till Tampa Bay Mutiny så bestämde jag mig för att han fick gå dit utan mig. I samma veva bestämde jag mig för att inte i smyg hålla på MAIF för husfriden (svärfars) skull. Utan jag gick helhjärtat över till detta Sveriges bästa gulsvarta gäng!

De har alltså skräniga supportrar i 65-80 årsåldern.

Om du någonsin har gått på en match har du garanterat hört två av dem. Vi kallar dem (min svärfar och jag) "15 cm" och "domarjävel".

Tyvärr står den en av dem bakom våra platser på ena sittplatsläktaren där vi haft våra platser i minst 10 år nu.

Han känns lätt igen på klädseln. Jag har ALDRIG sett honom utan sina grå arbetsbyxor, vinröda skjorta, svarta arbetstofflor med gulsvarta band och en arbets jacka (som kan vara två olika om det är kallt eller lite varmare). Denna kille har en pipa som hörs som ett brandlarm. Man skiter knäck när han helt plötsligt skriker till!

Varför "15 cm"? Detta kommer ifrån ett antal tillfällen som "våra" killar har skjutit ganska långt över och han med kraftig stämma skriker ut så de hör till Karlshamn... 15 cm...jävlar!!!

Han har en hel del lustiga och roliga kommentarer också, men mestadels skäller han på spelarna när de inte gör som han vill!

Nästa original som vi finner på sittplats (även om vi inte hört honom i år ännu, vilket gör oss lite orolig!) är "domarjävel"

Han har inte så stark stämma, men den är ettrig så att en hackspett hade blivit avundsjuk.

Han sitter från det att bollen går i spel och kritiserar domaren. Han börjar i stort sätt aldrig senare än att domaren blåser lite för svagt i sin pipa vid avspark med. "För helvete blås ordentligt, domar'n".

Sen går det inte mer än till första fällningen av en MAIF'are då han går igång med "För helvete domaren, du är inte konsekvent"!

När sedan domaren släpper lite för mycket hårt spel går han nästan upp i falsett när han skriker "för helvete (han har egentligen inte så många svordomar i sitt vokabulär, men här kommer en till) domarjävel nu får du skärpa dig! Du är så jävla dålig. Nu har det säkert gått 5 minuter av matchen och vilken domare som helst måste väl känna sig välkommen vid det här laget!

Den här mannen skriker sig aldrig hesare än att han hela tiden har ett övergrepp på domaren. Han lyckas tydligen hålla sig så neutral också att man inte hittar honom och avvisar honom. (Jag har i o f sig hört att han är ordförande i en av de mindre klubbarna på lister, så nog vet vi vem det är) Men det är kul att se domaren svettas ibland, i synnerhet de som varit med tidigare och hoppar till lite när de återhör den stämman:)

MAIF har ju en historia av härliga typer på läktarna. Under en match för massor av år sedan blev en ganska paff.

Där fanns en mycket omtyckt domare i Mjällby som hette Efon Ask. Han ska under en match blivit "skrikt" på massor av gånger. Till sist var där en som skrek, "Efon du är ju helt kass, kasta pipan", varpå Efon verkligen kastade pipan rakt ut i publiken som gick i extas! Sen sprang han vidare, tog upp en ny pipa ur fickan och blåste igång spelet!

Ja, så kul har vi det på lister när vi tittar på fotboll och mot alla odds går det mycket bättre än alla hoppas och vi ligger kvar i allsvenskan ett tag till:)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar