fredag 24 maj 2013

BilKÅT!!

Bilar... can’t live with them, can’t live without them!
Jag ska ärligen säga att jag inte har ett stort intresse för bilar. Eller bilar o bilar, det är det rent teknisk med bilar jag är helt ointresserad av.
Nu är det ju sommar även om vädret inte varit det bästa de senaste dagarna och man ser mer och mer bilar med nedfällt tak på vägarna. Man skulle kunna säga att det man för benämnde som en ”penisförlängare” har spridit sig till det täckta könet. Vad kallas det då.
Det är ju massor av tjejer som kör omkring i både sportbilar och ”raggarbilar”. Hmmmm jag under vad som är förlängt på tjejerna??
Men som sagt bilar och jag går inte ihop, om det inte handlar om att tanka dem eller fylla på spolarvätska. Det är jag nog världsmästare på!!
Jag kommer också från en släkt av dokumenterad okunskap på bilar.  
Jag har en moster vars man skulle köpa bil. Han var ute och provkörde den och när han kom tillbaka fråga bilförsäljaren om han inte också vill kolla hur motorn såg ut. Man som han var, kunde han ju inte erkänna att han inte kunde ett enda dugg om bilar, så han sa ja!
Bilförsäljaren öppnade bilhuven och min mosters man tittade in. Såg sig runt lite och sa till slut…Ja…här fanns ju en hel del!!
Det är ungefär det som jag också känner om motorer. En hel del… som kan gå sönder!
Min bror skulle tömma en moped på olja en gång. Han tömde och hällde över det i en spann av plast. Om vi visste hur den brann... den tog fyr och det finns än i dag ett märke i asfalten på mina föräldrars uppfart, 25 år efter!
En annan kollega, också helt okunnig om bilar tog en vild chansning efter att ha kommit hem från en semestertripp. Bilen stod på flygplatsen och vägrade starta. Eftersom det var kompisens bil och han var med kände han inte att han direkt ville komma med några förslag på vad som skulle göras. Men när han fick reda på att det skulle ta ett antal timmar innan de skulle komma därifrån tog han saken i egna händer.
Han hade ett svagt minne om att men kunde slå på något för att något skulle trilla på plats och att något då skulle tända startmotorn.
Han gick ut och öppnade motorhuven böjde sig ner för att leta efter något som såg ut som att det inte var så stort och kunde vara en startmotor. Tog något hårt och drämde till. Gick in bakom ratten och vred om nyckeln varefter motorn gick igång som den skulle…där var tre hakor som släpade i asfalten på vägen hem samt ett leende som var så stort att han fick sitta själv i framsätena!
Men som sagt mitt intresse av bilar sträcker sig mer till att tycka att det är SUPERHÄFTIGT att man har lagt till bluetooth i bilen så att man inte behöver hålla i telefonen. Absolut bästa knappen i bilen är den som man trycker på o vips känner man inte böndernas gödsel på åkrarna, DET är bekvämlighet!
När vi fick fönsterhissar för många år sedan så var jag helt överlycklig att man slapp veva…en ”riktig” man skulle väl referera till några överliggande kammar och dubbla utskjutare. Möjligen skulle de tycka att transmissionen är dubbelt så hög om man trimmar vevaxeln, men det skiter jag i! Och jag tycker det är lite magstarkt att prata om hästkrafter efter alla dessa hästskandaler!
För min del räcker det om jag tar mig från punkt a till punkt b och jag kan prata i telefon utan att släppa ratten. Samtidigt tycker jag det är fräckt med en tvåzoners aircondition och en innerspegel som bländar av om jag får ett helljus i spegeln.
Men jag är väl ingen riktig man? Eller är det så att jag inte är i behov av en ”penisförlängare”? Jag tycker bara att det blir jobbigt med mer än som redan ska få plats. Min fru tycker uppenbarligen samma sak, hon har aldrig klagat…bilar alltså, storleken på bilen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar