fredag 19 juli 2013

Kondomliknande grejor

Natten till igår var vi i vildmarken!

Ja vi lämnade vår trygga värld och tältade ute i det fria. Många bor i husvagn eller hyr stuga, men vi tuffar till oss och tältar. Vi spontantältade t o m! Vi bara helt vilt frågade barnen om vi skulle tälta inatt och de skrek jaaaaaaaa! 

Så tuffa är vi!

Så vi helt enkelt slog upp tältet på baksidan av vårt hus... ...! Ja, längre än så kom vi inte! Vi hade liksom inte tid att åka någon längre bit för att slå upp tältet för en natt, tyvärr!

Men vi slog upp tältet i värsta ovädret, det blåste i alla fall ganska bra! Vi kämpade mot vädrets makter en lång stund, jag och pojkarna, innan vi till slut stod som vinnare och vårt 4 mannatält så majestätiskt tronade på gräsmattan lagom långt från vår altan:)!

Det är ett ganska bra tält ska jag säga, det är ett tält och i den ett tält till, vi kostar på oss vi:)! För er som brukar tälta varje veckoslut(?!) vill jag bara säga ... Att det gör inte vi och vi är nöjda med att vi har ett tält och ett tält till i det så det så!:)

Alltså ett tält som ett yttertält/lounge/bibliotek/hall (möblerbar!)/uteplats och ett tält som liksom är en sovdel/garderob inuti den första delen! Vi får precis plats alla fyra bredvid varandra till en början, sen snurrar killarna som sover ytterst ut mot kanterna och vi får hur mycket plats som helst i mitten:)!

Än så länge låter ju allt som en dans på rosor... men det är det ju naturligtvis inte. Återigen, till er som tältar varje veckoslut...vi gör inte detta!

Vi har testar massor med sätt att överhuvudtaget få en någorlunda skön sovplats, d v s vi har testat många liggunderlag!

Barnen som fortfarande är fjäderlätta sover som stockar på helt vanliga skumunderlägg. Men vi som väger lite mer har till slut lyckats få till det med några självuppblåsande underlägg. De hjälper fan inte mer dem, eller ganska lite mer i alla fall. De är ju inte som att ligga direkt marken, de är ganska mjuka, men de har helt andra problem!

De är hala som såpa! Vem i hela havet kom på att vi gör underlägg som är superhala, skitkul!

Visst de känns och ser bra ut och mjukheten är helt ok. När du först lägger dig dem är de också helt fantastiska jämfört med skumditot! Men sen börjar eländet!

Du ska ju ha sovsäck, detta kondomliknande helsike man ska kränga på sig! Alltså jag vet inte hur ni sover, men jag liksom sprider ut mig lite i sängen. OCH, min fru brukar säga att jag inte ligger still mer än tre sekunder i stöten. Ni som hängt med i min blogg kommer kanske ihåg när jag sa att jag hela tiden rätta till mig för att inte skrynkla till något...så är det nu med! Alltså om du hela tiden sover raklång, är ju en sovsäck en fantastisk liten sak! Men om du vill dela lite på benen...nähä det ska du inte, ligg raklång du...hela natten!

Alltså, du sover i en kondom och du ligger på glidmedel! Det säger ju sig självt att det blir fart på det! Det blir en jäkla fart. Har man väl börjat snurra lite så halkar man ju både hit och dit, med en jäkla fart. Till sist får man ju upp en sån fart i vändandet att men blir helt snurrig och inte vet om man ligger till vänster eller höger eller upp eller ned. Och inte fan har man någon App telefonen som kan hjälpa till med riktningen heller! Man ligger ju aldrig där man vill och då får man ju börja om från början igen. 

Till råga på allt har jag tydligen råkat komma med mitt underlägg på någon form av ojämnhet i mitten, vilket gör att jag hela tiden sakta glider ut mot en av sidorna...antigen mot en av sönerna, som garanterat inte heller aktar sig när han vänder sig. Eller mot frugan som ligger där hon ligger! Hur tusan kan hon ligga still? Hon ligger ju i samma kondomliknande sattyg och på ett glidmedelshalt underlägg!

Jag måste kolla med henne om hon är mer van är jag vid dessa...???!,,

Nåja, när man väl kommer in i takten och vänjer sig vid snurrarna så somnar man ju till sist...för att snart vakna igen av att det är så in i hela havet varmt... Det finns ju ingen hejd på vad varmt det är...äntligen finns där ett helt legitimt skäl att knäppa upp och bara använda säcken som täcke.

Efter det är man ju så trött att man somnar varsin man vill eller inte...så det där med att sova i tält går ju ganska bra i alla fall. Man får både motion och, till slut, sömn. Två flugor i en smäll!

I natt sover jag i min egna säng igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar