tisdag 9 juli 2013

Livets sardinburk

En sak som är ett litet problem med oss långa skönheter är platsen i bilar. 

Jag tänkte på det i går eftersom vi körde en lång sträcka jag och frun. 

Eftersom jag är hyffsat lång har jag ju försökt hitta bilar som är tillräckligt stora för att då plats i. Det kan ju till en början verka enkelt, för det finns ju gott om stora bilar men icke! Storleken (utvändigt) har ingen betydelse!

Jag har provsuttit många olika bilar i jakten på att hitta den perfekta bilen. 

Nu är det väl förstås så också att om jag hade haft obegränsat med pengar så hade jag väl kunnat hitta något mer, men nu har jag inte det!

Och dyra bilar är vanligtvis inte heller så stora invändigt. 

Mitt problem är att när jag öppnar dörren på en sportbil eller många andra bilar, får jag i stort sätt sätta mig på asfalten och göra grodhopp in i bilen sidleds! De är ju så låga! 

Och då måste jag parera så att jag är på väg ner när jag kommer in genom dörren annars slår jag huvudet i. Många bilar är ju så sabelns låga!

När jag väl sitter inne i bilen önskar jag mig mest av allt en taklucka, så att jag kan få plats med allt ovanför ögonen!

Om jag kör en sådan bil, är det väldigt lätt att både byta kanal på radion, trycka in varningsblinkersen eller något annat spännande med knäna! Var ska jag göra av dem??

Om jag inte dem vid sidan om ratten så har jag ju märken efter ratten på låren eftersom jag fått klämma in benen under ratten vid ingång och sedan har de suttit fast där. 

Gubbagreppet om taket kan man ju begära att man inte ska behöva göra om man inte ens fyllt 40. Alltså när man ska ta sig ut och bilens säte är i höjd med trottoarkanten...det är då jag behöver ta tag i taket och dra mig ur bilen, likt en gammal gubbe som ska resa sig ur vilken bil som helst. Enda skillnaden är att jag inte behöver slänga ut båda benen först. Eller behöva, jag får inte loss dem från ratten!

Nej, tacka vet jag Japanarna! Det kan låta konstigt, men här har jag hittat ett land som förstår sig på oss långa månniskor. Vet inte hur de tänker, för själva måste de ha ett helt universum runt om sig när de kör, men jag är lycklig. 

Tänk er Mr Toyota när han satt och sa att vi ska bygga bilar för gigantiska människor! De måste fått stora ögon runt om bordet. 

Men... Nu är de ett av världens största bilföretag. Så vad säger det oss??

Jo att om man tänker på långa människor när man tillverkar något så tjänar man massor av pengar, tänk på det alla flygbolag som försöker få in oss i sardinburkar världen över!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar