lördag 13 juli 2013

Mellanålder, bästa åldern

Det finns en mellanålder där man inte gör eller ser ut på ett visst sätt.

Jag är nog i den åldern nu?!

Jag tror inte det handlar om en 39 årskris som då är oerhört långt från en 40 årskris. En 40 årskris är man ju i när man är nära 40, jag är ju inte ens i närheten. Om jag räknar lite lätt på det så är jag... 129600, 129599, 129598 sekunder i från att fylla 40, så jag känner liksom ingen stor anledning att känna någon press!

En sak som man klarar sig ifrån om man är väldigt ung eller väldigt gammal alternativt väldigt fel ute eller gubbsjuk är att bära Hawaii skjorta. Det kan man liksom inte göra i denmellanålder vi är i nu. Tänk er själva om man skulle komma till jobbet i en storblommig skjorta. Antingen tror de att man rökt på efter senaste utlandsvistelen till Kuba, eller så tror de att det är maskerad och de har missat inbjudningen!

Men om du är 9 och kommer till ett kalas iklädd en dito skjorta... Åsåg vad gulligt, han vågar sticka ut! Vad märkligt. Sedan blir det bara läskigt igen när man ser, ofta en storlek XXXL skjorta på en något överårig man som på fullt allvar går omkring i denna skjorta på stan. Men han kommer också undan med det!

En annan sak som man bara inte gör när man är i denna mellanålder 129 240, 129 239, vad tiden går, är att bära strumpor i sandaler! Det är ta mig tusan nästan så att inte någon kommer undan med det, men av någon outgrundlig anledning ser man det ändå på unga och äldre. Ser man det på mellanålders personer, så tisslas och tasslas det runt omkring, med all rätt! 

Nej i mellanålders får man inte bära strumpor i sandaler, möjligen såna där strumpor som inte kan kallas strumpor alls, fotkondomer, ni vet de dr som knappt täcker fotknölarna, men "skyddar" från skoskav!

Nästa sak som man akar sig jäkligt noga för när man är mellanålders är att erkänna att man är mellanålders! När man är ung vill man inget hellre än att var äldre! Och när man är äldre tar man varenda chans att säga "när jag var ung". Men nu när man är en bit från 40, 128 980, 128 979, så pratar man inte om åldern alls, inte offentligt i alla fall. I bloggar har jag någonting sett det?!

Och jag är ganska säker på att jag aldrig kommer att bli gammal! Jag har aldrig släppt mitt barnasinne. Jag har två prenumerationer på tidningar, Kalle Anka och Knasen som bevisar det! det är ingen äldre som prenumererar på dem!? Att jag har två barn på 6 och 8 som läser dem hör ju inte hit, de är ju bäst ändå:)

Vidare är man som barn i en ständig väntan efter något som aldrig kommer. Äldre säger hela tiden "oj e det redan dags igen? Var inte det precis?" Tänk er själv när ni var barn och väntande på tomten, kommer han inte snart? Kommer han inte snart? Kommer han inte snart? ... Är vi inte framme snart? Är det långt kvar, hur långt har vi kört? 

Äldre säger sig inte hinna med alls, och i mellanåldern är det så där lagom snabbt att man inte blir andfådd av allt man ska göra! Det är skönt att vissa saker tar lite tid och att andra glöms bort helt!

Sen finns det ju saker som man är överlycklig att man inte behöver i mellanåldern, blöjor, hjälp med matning. Sen får man inte gå var som helst eller när som helst när man är ung eller gammal för då blir folk oroliga. Friheten man har i mellanåldernär den bästa. Kan inte vänta till jag kommer till mellanåldern!

Riktigt små barn blir övervakade av babyvakter, gamla blir övervakade av samma personer som de en gång kollade på i babyvakten, mellanålders kommer undan och slinker lätt förbi.

Foppor, foppor är en sak jag önskade bara existerade på barn i offentlig miljö. I o f sig, Nu är de ju bekväma, men när man ser dem på folk i stan är det ju inte riktigt rätt längre. Från början var det ju lite nytt, men att bära dem till finbyxor kommer inte ens äldre undan med längre. Här skulle unga barn få ensamrätt anser jag:)!

Nej tack för mellanåldern, må vi stanna där länge!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar